fbpx

אורח חיים בריא על פי הרמב"ם

הרמב"ם-אורח חיים בריא

המלצות התזונה לאורח חיים בריא של הרמב"ם, מחסרונות הבשר האדום ועד ליתרונות הפעילות הגופנית והשפעות איכות האוויר, נותרות רלוונטיות למאה העשרים ואחת. אז מהם הדברים שמבריאים אותנו ומה גורם לנו לחולי?

המלצות התזונה של הרמב"ם- מחסרונות הבשר האדום ועד ליתרונות הפעילות הגופנית, נותרות רלוונטיות למאה העשרים ואחת. ההתקדמות הטכנולוגית המודרנית ממשיכה לאשר את העקרונות הבסיסיים בעבודתו המקורית. בנוסף, עצותיו לגבי איכות וכמות המזון ופעילות גופנית ממשיכות להיות מיושמות גם כיום ונחשבות לשכל הישר בעיני רבים.

לפני 800 שנה כתב הרמב"ם כך:

"כי הואיל והיות הגוף בריא ושלם מדרכי השם הוא, שהרי אי אפשר שיבין או ידע דבר מידיעת הבורא והוא חולה, לפיכך צריך להרחיק אדם עצמו מדברים המאבדין את הגוף ולהנהיג עצמו בדברים המברין והמחלימים. ואלו הן: לעולם לא יאכל אדם אלא כשהוא רעב ולא ישתה אלא כשהוא צמא ואל ישהא נקביו אפילו רגע אחד, אלא כל זמן שצריך להשתין או להסך את רגליו יעמוד מיד".

עקרונות לאורח חיים בריא על פי הרמב"ם

1. "לעולם לא יאכל אדם אלא כשהוא רעב".

זאת משום שאנו לא תמיד מצליחות להבדיל בין רעב, שהוא צורך אמיתי ופיזי הנגרם מירידה ברמות הסוכר בדם, לבין תאווה ורצון לאכול – תאווה הנובעת מגירוי חיצוני של החושים, שעמום או סתם בריחה לנחמה רגעית אשר נותנים מסרים סותרים לאלו של הורמוני הרעב והשובע- הגרלין והלפטין.

2. "לא ישתה אלא כשהוא צמא."

למיצי העיכול בקיבה הגורמים לפירוק המזון יש חלק עיקרי בתהליך האכילה, ולכן ממליץ הרמב"ם לא לשתות מים במהלך הארוחה, כדי לא לדלל את אותם מיצים, אשר יגרמו לעצבוב מלא של הקיבה ולתחושת שובע לא מהמזון.

3. "לעולם אל ישהה על נקביו אפילו רגע אחד."

מדגיש הרמב"ם שאסור לאדם להתאפק מללכת לשירותים, ויש לפנות את הפסולת מהגוף ברגע שחשים בכך, אחרת האוכל נדבק לדפנות המעי וכך גורם לריקבון ולגזים רעילים.

לפי השעון הסיני, פעילות מעיים טבעית וטובה מתרחשת בין השעות 5:00- 7:00 בבוקר. אלו השעות החזקות של המעי הגס, ולכן לא כדאי לפספס אותן.

4. "לא יאכל אדם עד שתתמלא כריסו אלא יפחות כמו רביע משבעתו."

דיאטות המגבילות אותנו בכמויות ספציפיות של מנות יכולות לגרום לדיכאון והרגשת מחנק במשך התהליך. לכן, בגלל שלכל אדם קיבולת קיבה שונה, ממליץ הרמב"ם לא למלא את הכרס עד כדי שובע, אלא בכמות של שלושה רבעים (75%).

לפי כתביו של הרמב"ם, אחרי הארוחה ישנו פרק זמן בו מתקיים תהליך של פירוק המזון בגוף, שאחריו המטבוליזם מעביר פקודת שובע למוח על ידי עצבוב מלא של הקיבה ותשדורות של הורמני רעב ושובע מהקיבה. תחושת שובע מגיעה כרבע שעה לאחר סיום הארוחה.

מאותה סיבה הוא גם ממליץ ללעוס הרבה ולאכול לאט.

תהיו לי בריאות 💙

השאר תגובה

0
    0
    הסל שלך
    העגלה שלך ריקהחזרה לחנות

    לגלות עוד מהאתר ליאת לוי נטורופתית מוסמכת

    כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

    להמשיך לקרוא

    ×